Domov / Zaujímavosti / Škola učí, ale nevzdeláva

Škola učí, ale nevzdeláva

Pýtali ste sa sami seba v škole: „Načo mi toto niekedy v živote bude?“ Ja som si túto otázku kládol mnohokrát, počas základnej, strednej a vysokej školy. Pozrite sa ráno na detské tváre a spočítajte koľko z nich sa usmieva. Spýtajte sa svojich detí: „Chodíš rád/a do školy?“

Školy dnes pripomínajú skôr väzenie, ako miesto kde sa vzdeláva naša budúca generácia. Je príjemné povinne sedieť na jednom mieste 6-9 hodín každý deň? Nezamýšľame sa nad kvalitou vzdelávania, proste dieťa dáme do školy, či sa mu to páči alebo nie. Nedal by sa náš školský systém trochu vylepšiť? Všetko okolo nás sa vyvíja, ale škola akosi stagnuje a viacmenej sa vôbec nezmenil systém vyučovania od jeho vzniku v Prusku ku koncu 18. storočia.

Sme všetci rovnakí?

NeucCelý model dnešného školstva je postavený na systéme uniformovať ľudskú bytosť k nejakému zaužívanému modelu. Lepšie povedané, vychovať poslušných pracovníkov bez kritického myslenia, ktorí sú naučení iba poslúchať príkazy a zbytočne neklásť otázky. Súčasný vzdelávací systém zabíja kreativitu, neučí deti pýtať sa na otázky, ale iba slepo poslúchať rozkazy.

Ďalším veľkým problémom je systém učenia. Všetci chcú, aby ste sa učili, ale nik vám nepovie, ako sa správne máte učiť. Využívame iba pár percent nášho mozgu. Ľudský mozog nie je prispôsobený učiť sa lineárne poznámky (text v riadkoch za sebou), ale ľahšie sa učí v obrazoch, mapách a štruktúrach. Ak chcete vedieť viac, pozrite si, čo sú to myšlienkové mapy, pamäťové paláce a ďalšie. Tejto tematike sa venuje Martin Hlinka.

Rozoberme si, ako funguje školský systém:

  1. Šesťročné deti nastúpia do školy ako duté prázdne nádobky, do ktorých treba natlačiť čo najviac informácií, aby sa z nich mohli stať „kompletní“ dospelí. Bez ohľadu na to, či tie informácie vôbec niekedy využijú a bez otázok, či ich to zaujíma.
  2. Každé dieťa je rovnaké a deti sa musia učiť v rovnakom veku identické veci.
  3. Systém trestu. Nemáš úlohu, máš to za 5. Máš úlohu je to samozrejmosť a nedostaneš pochvalu.
  4. Deti sa neradi učia a musíme ich k tomu nútiť a potom otestovať naučené.
  5. Deti nevedia, čo sa majú učiť. My musíme určiť, čo sa musia naučiť, aby ich prijala spoločnosť.
  6. Namiesto skutočného objavovania otázkami „prečo?“ stačí deťom len normalizované „pretože!“.
  7. Inštinktívnu hru a nezastaviteľnú túžbu skúmať a objavovať u detí potlačujeme a zabíjame tým ich kreativitu.
  8. Život nie je hra, ale práca a povinnosti.
  9. Aktívny pohyb je zbytočný, stačí sedieť poslušne v lavici.
  10. Deti sa najlepšie učia, keď sú rozdelené do skupín podľa veku.
  11. Deti musia chodiť do školy!

rybaČasto je problém aj v rodičoch. Nesplnené sny a ideály sa snažia splniť cez svoje deti. A takto sa mnohokrát stane, že talentovaný športovec skončí  ako vyštudovaný ekonóm a do konca života chodí do práce, ktorú nenávidí. To je veľmi sebecké od rodičov. Napokon dnes už neplatí: „Uč sa, aby si si našiel dobre platené miesto“. Na univerzitu sa dnes dostane skoro každý a vysoké školy chŕlia rok čo rok tisíce „uniformovaných“ pracovníkov,  o ktorých nik nemá záujem. Kde je teda problém ?

Celou touto problematikou sa zaoberá web svobodavuceni.cz, kde nájdete mnoho dobrých článkov a námetov ako vylepšiť súčasný vzdelávací systém.

Zakázané vzdelávanie – nezávislý dokument

Prečo sa v škole učíme veci, ktoré väčšinou nikdy živote nebudeme potrebovať? Zakázané vzdelanie (španielsky: La Educación Prohibida) je nezávislý dokumentárny film, natočený v roku 2012. Odkrýva rôzne nezávislé alternatívne spôsoby vzdelávania a neštandardné školy v Latinskej Amerike a v Španielsku.

 

Ďalšie zaujímavé videá o alternatíve a vzdelaní

Záver: Netvrdím, že školy sú zlé a nič nás nenaučia. Hovorím len,  že je tu niečo zle nastavené a model zavedený v 18. storočí je potrebné zmeniť. Spoločnosť sa neustále vyvíja a napreduje, ale školstvo ostáva už viac ako 200 rokov stále rovnaké. Chyba nie je v učiteľoch, oni tiež len poslúchajú rozkazy a nariadenia štátov, ale v zastaranom 200-ročnom vzdelávacom systéme. Ak nám záleží na budúcnosti našich detí, mali by sme sa vážne zamyslieť a zaujímať sa o to, ako zmeniť súčasný vzdelávací systém. Myšlienka: „Potrebuješ povinne vyštudovať školu, aby si sa niekým stal“ je nezmyselná a my predsa už niekým sme. Každý sme unikátna ľudská bytosť. Každého baví niečo iné, preto prestaňme nútiť všetkých učiť sa to isté a rovnakým spôsobom…

Zdroj: youtube.com

svobodavuceni.cz

Aký máte názor na školu vy?

Komentovať

Váš email nebude zverejnený.Povinné pole sú označené *

*